Νέα και απόψεις
Ιατρικά Νέα
Τα κλωνοποιημένα ζώα είναι ασφαλή για κατανάλωση; | Τα κλωνοποιημένα ζώα είναι ασφαλή για κατανάλωση; |
|
|
| Γράφει ο/η Νίξον Αλέξανδρος | |
| 04.01.07 | |
|
Ο αμερικανικός FDA φαίνεται διατεθιμένος να προτείνει την ελεύθερη διάθεση ορισμένων κλωνοποιημένων ζωικών προϊόντων στην αγορά μετά από ενδελεχή μελέτη των υπαρχόντων επιστημονικών δεδομένων. Το συγκεκριμένο προσχέδιο πρότασης θα μείνει ανοιχτό για τροποποίηση για μερικές εβδομάδες προτού τελικά οριστικοποιηθεί αλλά δεν αναμένονται μεγάλες αλλαγές. Παρόλα αυτά δεν αναμένονται κλωνοποιημένα τρόφιμα να κυκλοφορήσουν μαζικά στην αγορά στο πρόσφατο μέλλον αφού οι τεχνικές που εφαρμόζονται είναι ακόμη δαπανηρές και επί της ουσίας δεν προσφέρουν κανένα πλεονέκτημα σε σύγκριση με τις παραδοσιακές μεθόδους. Πρέπει να τονιστεί ότι η διάθεση των συγκεκριμένων προιόντων δεν απαγορεύεται από την υπάρχουσα νομοθεσία στις ΗΠΑ, απλά οι ενδιαφερόμενες εταιρείες έχουν συμφωνήσει να αναστείλουν την παροχή των προϊόντων αυτών μέχρι την επίσημη έγκριση από τον FDA. Ήδη από το 2003 έκθεση του US National Academy of Sciences δήλωνε ότι τα κλωνοποιημένα ζωικά τρόφιμα δεν αποτελούν παράγοντα κινδύνου για την ανθρώπινη υγεία. Ακόμη και στην περίπτωη της διάσημης Dolly, το πρώτο ζώο που κλωνοποιήθηκε από ώριμο κύτταρο, δεν προέκυψαν ανησυχητικά ευρήματα από παθολογοανατομικές μελέτες που έλαβαν χώρα μετά το θάνατό της. Εκ των υστέρων μεγάλες μελέτες που συνέκριναν την ποιότητα κρεάτος και γάλακτος από κλωνοποιημένες αγελάδες δεν έδειξε σημαντικές διαφορές σε ποιότητα και σύσταση από τα παραδοσιακά προϊόντα ενισχύοντας τις απόψεις ότι τα κλωνοποιημένα προϊόντα είναι πανομοιότυπα με τα φυσικά. Αν και δεν υπάρχουν θεωρητικοί λόγοι που να κάνουν τα κλωνοποιημένα τρόφιμα πιο επισφαλή από τα παραδοσιακά, υπήρξε μεγάλη επιφύλαξη για την επιβεβαίωση της ασφάλειάς τους. Σύμφωνα με έρευνα του Pew Institute το 61% των αμερικανών που γνωρίζει για την κλωνοποίηση των ζώων δείχνει επιφύλαξη απέναντι στα συγκεκριμένα προϊόντα ενώ σε αυτούς που δε γνωρίζουν το ποσοστό ανέρχεται σε 68%. Εντυπωσιακό είναι επίσης το γεγονός ότι υπάρχει έντονος σκεπτικισμός ακόμη και σε άτομα τα οποία διατηρούν μια θετική εικόνα για τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα (ΓΤΤ) όπου 51% διατηρεί επιφύλαξη. Παλαιότερη δημοσκόπηση που πραγματοποίηθηκε για λογαριασμό της εταιρείας ViaGen η οποία σκοπεύει να προχωρήσει στην διάθεση κλωνοποιημένων ζωικών τροφίμων έδειξε αντίστοιχα αποτελέσματα με το 1/3 των ερωτηθέντων να απαντούν κατηγορηματικά ότι δεν έχουν πρόθεση στο μέλλον να καταναλώσουν αντίστοιχες τροφές. Η συγκεκριμένη διστακτικότητα δεν προκαλεί εκπλήξεις καθώς σύμφωνα με την ανθρώπινη ψυχολογία οτιδήποτε δε θεωρείται «φυσικό» και άρα είναι «τεχνητό» αποτελεί κίνδυνο για την υγεία. Τυπικό παράδειγμα είναι τα προαναφερθέντα ΓΤΤ που ανεξάρτητως από τα πολλαπλά οφέλη που μπορούν να αποφέρουν (όπως π.χ. να αντιμετωπίσουν προβλήματα υποσιτισμού σε αναπτυσσόμενες χώρες), αντιμετωπίζονται με καχυποψία κατά κύριο λόγο στην Ευρώπη (να υπενθυμίσουμε ότι η ΕΕ έχει κυρήξει ένα πολιτικά επιβαλλόμενο μορατόριουμ στη διάθεση των γενετικά τροποποιημένων τροφίμων, ενώ στις ΗΠΑ τέτοια τρόφιμα κυκλοφορούν περισσότερο από μια δεκαετία). |
|
| Τελευταία ανανέωση ( 02.12.07 ) |
| < Προηγ. | Επόμ. > |
|---|